انواع کابل در شبکه (قسمت 1)
 
Computer
 
 
سه شنبه 15 فروردين 1391برچسب:, :: 15:26 ::  نويسنده : Jafarian

اجزاي اصلي شبکه هاي امروزي توسط نوعي کابل کشي به يکديگر متصل شده اند که این کابل کشي بعنوان رسانه ارتباطي شبکه عمل ميکند. از انواع کابلهاي مختلفي که شرکتهاي توليدي عرضه مي کنند (بيش از 2200 نوع کابل)انواع زير بحث اصلي کابل کشي شبکه را تشکيل ميدهند:

1)               کابل هم محور  (Coaxial)

2)               زوج تابيده شده(Twisted Pair)

·         STP    

·               UTP

·               S-STP

·               FTP

3)               فيبر نوري  (Optical Fiber)

 

کابل coaxial

اين نوع کابل امروزه به عنوان بيشترين کابل استفاده شده در شبکه ها به حساب مي آيد و دلايل زيادي براي استفاده وسيع از آن وجود دارد. کابل coaxial تقريبا گران، سبک، انعطاف پذير و براي کار کردن بسيار آسان مي باشد و آن قدر معمول است که به عنوان يک استاندارد محبوب در آمده است. در ساده ترين شکل آن کابل coaxial تشکيل شده است از يک هسته ساخته شده از مس خالص که توسط روکشي پوشيده شده است، يک روکش فلزي توري مانند و يک روکش بيروني. همچنين نمونه 4 روکشي آن نيز براي محيط هايي با ارتباطات بالاتر موجود مي باشد. هسته کابل coaxial حامل سيگنالهاي الکتريکي مي باشد که درواقع همان اطلاعات ما را تشکيل مي دهد. اين هسته سيمي ميتواند تک رشته اي يا به صورت چند رشته اي باشد. اگر به صورت تک رشته اي باشد معمولا جنس آن از مس است. هسته توسط يک عايق پوشيده شده است که آن را از توري سيمي موجود در کابل جدا مي نمايد. توري سيمي زمين مدار مي باشد. سيگنالهاي الکترونيکي گذري از هسته را در مقابل noise و crosstalk محافظت مي نمايد.

  Crosstalk عبارت است از سيگنالی که به علت عبور جريان از سيمهاي اطراف در هسته ايجاد مي شود. همواره هسته و توري سيمي بايد توسط عايق از همديگر جدا گردند، در صورتي که در نقطه اي از سيم همديگر را لمس کنند. کابل اتصال کوتاه شده است و noise به درون سيم مسي هسته راه پيدا مي کند که اين باعث تخريب اطلاعات مي گردد. کل اين مجموعه توسط يک روکش بيروني غير هادي که معمولا از پلاستيک يا تفلون ساخته مي شود پوشيده مي گردد. کابل coaxial مقاومت بيشتري در مقابل افت سيگنال نسبت به کابلهاي twisted-pair دارد. به دليل مقاومت کابل coaxial اين کابل انتخاب خوبی براي فاصله هاي دورتر و سرعتهاي بالاتر انتقال اطلاعات توسط دستگاههاي ارتباطي مي باشند.

 

  انواع کابل  coaxial

دو نوع کابل coaxial موجود است:

·         نازک (thin net)

·          ضخيم (thick net)

اين که شما چه نوعي را انتخاب مي کنيد بستگي به خاص شما دارد.

 

    کابل Thin net 

  Thin net يک کابل coaxial انعطاف پذير به ضخامت 0.25 اينچ مي باشد. بخاطر انعطاف و سادگي استفاده، تقريبا در نصب هر نوع شبکه اي مي توان از آن استفاده کرد. در شبکه هايي از thin net استفاده مي کنند که کابل شبکه مستقيما به کارت شبکه متصل مي شود. اين نوع کابل مي تواند سيگنال را تقريبا 185 متر بدون افت دامنه حمل نمايد. کارخانه هاي کابل سازي قرار دادهايي براي توليد انواع مختلف کابل دارند. کابل thin net در خانواده اي از کابلها بنام Rg-58 قرار دارد و امپدانس معادل 50 اهم دارا مي باشد. امپدانس مقاومت سيم مي باشد که برحسب اهم اندازه گيري شده است. اختلاف اصلي در کابلهاي خانواده Rg-58 هسته کابل مي باشد که ممکن است به شکل تک رشته يا چند رشته باشد.

 

 کابل  Thick net

 Thick net يک کابل coaxial ضخيم به قطر 0.5 اينچ ميباشد. بعضي اوقات ممکن است اين نوع کابل را کابل استاندارد Ethernet بنامند. زيرا براي اولين بار در معماري معروف شبکه Ethernet بکار برده شده است. هرچه هسته مس ضخيم تر باشد به همان اندازه کابل مي تواند سيگنال را به فاصله طولاني تر حمل کند اين بدين معناست که کابلهاي thick net سيگنال را بيشتر از کابلهاي thin net مي توانند جمل کنند.کابل thin net مي تواند سيگنال را تا 500 متر حمل کند. به دليل اين که اين کابل مي تواند پشتيبان انتقال اطلاعات صحيح به فاصله هاي دورتر باشد معمولا از آن به عنوان ستون فقرات و ارتباط دهنده چندين شبکه محلي با کابل thin net استفاده مي کنند. دستگاهي بنام transceiver کابل هم محور thin net را به کابل هم محور بزرگتر thick net اتصال مي دهد. اما اين اتصال بايد توسط کارت يکي از دستگاههاي کامپيوتر متصل به کابل thin net انجام گيرد. بدين صورت که دربالاي قطعه transceiver نواري بنام vampire وجود دارد که از درون با هسته سيم thick net مرتبط مي باشد و براي تبادل اطلاعات از يک کابل مجزاي چند رشته اي بنام کابل transceiver استفاده مي شود که يک سر آن به قطعه transceiver و سر ديگر آن به پورتی از کارت شبکه بنام Aui متصل مي گردد. نام ديگر اين پورت Dix مي باشد زيرا توسط شرکتهاي Digital intel xeroxطراحي شده است.

 

                                     

کانکتور استاندارد برای کابل های کواکسیال، از نوع BNC( Bayone -Neill - Concelman)  می باشد.


 




درباره وبلاگ


خوش آمديد.
آخرین مطالب
نويسندگان


ورود اعضا: